La Farga proveix el coure a un projecte que uneix dos continents sota el mar

L'empresa osonenca rep una comanda de 3,5 milions d'euros per a una nova i moderna línia de tren a Turquia, que connectarà la zona europea amb l'asiàtica.

L'empresa osonenca La Farga proveeix els cables per a l'electrificació ferroviària del projecte Marmaray, una moderna línea de tren de 76 quilòmetres entre Halkali i Gebze (Turquia), amb un tram terrestre i un altre per túnels sota l'aigua, a l'estret d'Estambul. La infraestructura unirà Halkali, a la zona europea, amb Gebze, a la zona asiàtica.

Es tracta d'un projecte de grans dimensions, amb un tren d'1,4 quilòmetres de llarg submergit a 56 metres de profunditat, tres noves estacions de metro submergides i la millora i la renovació de les 27 ja existents. El tren anirà a una velocitat de 100 km/h i tindrà una freqüència de 120-600 segons, la qual cosa requerirà una flota de 440 nous trens.

En aquests moments, el viatge entre Halkali i Gebze dura aproximadament unes tres hores, incloent-hi el viatge amb ferri des de Sirkeci a Heydarpasa. Amb el nou tren, el trajecte es reduirà a una hora i 45 minuts, sense transbord.

La Farga està dotant aquesta gran obra ferroviària de fil de contacte de coure i cables de bronze, materials de grans prestacions tècniques. En total, la comanda pujarà uns 3,5 milions d'euros, segons fonts de la companyia.

El projecte ja es va iniciar el 2013 i s'allargarà, com a mínim, fins al 2015, tot i que no hi ha una data tancada. De moment, ja hi ha la zona submergida acabada.

«Som pioners en el desenvolupament de nous materials i productes de coure avançat i per això ens han seleccionat per al projecte de Marmaray. Un repte amb un alt component tecnològic», explica Miquel Garcia, director general de La Farga Lacambra i La Farga Rod

Un projecte històric

La idea d'un túnel ferroviari sota l'estret d'Estambul es va plantejar per primer cop el 1860. En aquesta època, es volia construir un túnel flotant que s'aguantés sobre pilars col·locats a dins del mar. Van passar els anys i el projecte es va perfeccionar.

Finalment, la tècnica que s'utilitzarà, amb un túnel submergit, es va desenvolupar a finals del segle XIX. El primer túnel construït d'aquesta manera, amb una finalitat de transport de mercaderies, es va fer als Estats Units, a Michigan Central Railroad (1906-1910). A Europa, Holanda va ser el primer país en adoptar aquesta tècnica i el 1942 es va inaugurar el túnel de Maas a Rotterdam. A Àsia, el primer es va construir a Osaka, al Japó, el 1994. A Turquia, el
projecte es va reactivar a principis de 1980 i el 1999 es va començar a buscar finançament.