La depreciació de l'euro dóna ales als exportadors

MÉS ATRACTIUS. Les empreses que venen a mercats de l’òrbita del dòlar han vist com els seus productes són ara més competitius. EFECTES. En canvi, la mesura penalitza els negocis que volen fer inversions en aquesta zona o que importen components de països que s’han encarit

(...) COURE. Però què passa quan el principal mercat són els països amb els quals Catalunya comparteix moneda? Malgrat el que podria semblar, aquests exportadors també estan contents per una raó o altra. Concretament, Oriol Guixà, conseller delegat del grup La Farga, es declara “encantat” amb la pèrdua de valor de l’euro. Aquest holding familiar factura més de mil milions d’euros produint i comercialitzant semielaborats de coure i els seus aliatges per al mercat elèctric, ferroviari, automobilístic, etcètera. Guixà explica que el principal motor de les seves vendes és la inversió en grans obres i el creixement econòmic en el seu conjunt, “per això quan a mitjans del 2014 vam començar a notar que la locomotora alemanya i Europa en el seu conjunt s’aturaven ens vam preocupar”. Des d’aquesta perspectiva, per al conseller delegat de La Farga la caiguda de l’euro és sinònim d’estímul econòmic: “La societat està equivocada si pensa que una moneda forta ens fa més rics, és al contrari, la riquesa es genera quan les empreses podem exportar, créixer i generar llocs de treball”, afirma. Però Guixà també reconeix que en mercats com l’europeu o al Magrib, els seus productes són ara més atractius, perquè el dels seus competidors, sovint de països de l’òrbita dòlar, s’han encarit.

(...)

Economic 2015 02 22 Euro Pgina 1 Economic 2015 02 22 Euro Pgina 2 Economic 2015 02 22 Euro Pgina 3