Famílies empresàries felices

Dos cosins al capdavant d'una empresa familiar de tercera generació es van aixecar un dia amb una enorme preocupació sobtada. Van calcular que els faltaven deu anys per a la jubilació. Havien educat als seus respectius fills segons els paradigmes de l'actualitat. Els havien animat a estudiar, a marxar a l'estranger a completar la seva formació, i es trobaven amb què els que haurien rellevar al capdavant de l'empresa estaven completament desvinculats. "Ens hem quedat orfes de fills", van reflexionar. El cas és real, un dels molts que passa per les mans de l'equip de la consultora catalana Transmmission, fundada el 2014 al 50% pels empresaris Xavier Cambra i Ferran Fisas, president i conseller delegat, respectivament.

Què fer en una situació així? "És un cas en el que potser s'ha de plantejar la possibilitat d'ensenyar a la família a governar l'empresa des de la distància a través del consell de família, però si no és possible cal buscar un altre solució, no volem herois, volem famílies felices", explica Fisas, setè de dotze germans pertanyents a la família propietària de la Farga Group, una empresa metal·lúrgica amb més de 200 anys d'història, en la que mai ha treballat, però en la qual es manté vinculat com a propietari.

Transmmission se centra en treballar amb les famílies propietàries per identificar els valors, la manera com s'han transmès, i visualitzar com serà l'empresa a cent anys vista. La seva metodologia es basa en la participació multigeneracional dels propis integrants de la família i es desenvolupa en tres etapes: descobriment, implicació i compromís. "Una empresa és com un ésser humà que va creixent i cal intentar que mantingui l'essència", explica Cambra, acreditat amb el Certificate in Family Business Advising (Family Firm Institute, Boston).

La firma de consultoria, que espera aquest any facturar 500.000 euros, ha signat una aliança estratègica amb la nord-americana Exaudi, amb seu a Houston i propietat de l'empresari d'origen veneçolà Guillermo Salazar. L'objectiu és donar el salt al mercat americà, amb l'aposta als EUA, Veneçuela, República Dominicana i Xile en una primera fase. Salazar, amb àmplia experiència en la consultoria d'empresa familiar, explica que el fet diferencial respecte a les grans consultores globals o despatxos d'advocats amb departaments d'empresa familiar és que aquests assessoren les empreses en altres àmbits, com el legal o el financer. "Nosaltres vam acompanyar a la família per donar continuïtat al negoci familiar", afirma Salazar.