Transmmission reprodueix La Masia en la successió d’empreses familiars

el .

En una empresa familiar, l’existència d’un protocol que reguli què fa cada membre de la família quan arriba el moment del relleu generacional no és suficient per garantir el projecte a llarg termini. La prova és que moltes empreses moren en aquest moment decisiu. Aquesta premissa va ser l’origen de Transmmission, una consultora nascuda el 2014 que vol canviar la manera com s’aborden aquests processos quan l’empresa i la família són gairebé una mateixa cosa. Els fundadors de la consultora, Xavier Cambra (editor i ex secretari general de Femcat) i Ferran Fisas, defensen un model propi per garantir que el relleu es faci sense traumes.

L’idea parteix del Manual de supervivència per a l’empresa familiar, un llibre escrit pel mateix Fisas que recull el cas concret de la seva família, propietària de la siderúrgia catalana La Farga Lacambra. Aquesta empresa històrica ha acabat creant tot un mètode pautat en diferents etapes (que comencen des de les generacions més joves) per alinear tots els membres de la família Fisas-Guixà en els valors de l’empresa i crear un pla estratègic compartit. El mètode és gairebé un currículum formatiu que poden seguir voluntàriament tots els membres de la família per fer seu el projecte, tant si acaben sent part activa de l’empresa com si no. Una de les fonts d’inspiració de tot el mètode és la Masia del FC Barcelona, un planter que crea “estil i visió i trasllada valors”, resumeix Fisas. Aquest és el model que Transmmission adapta als seus clients, que són les “famílies empresàries”, subratlla Cambra, que va ser directiu del Barça. L’etiqueta no és casual: “Nosaltres, a diferència d’altres consultors, només ens enfoquem a la família i tenim l’avantatge que ens expliquen la veritat perquè després no els assessorem legalment ni els auditem els comptes”, defensa.

Aliança a l’Amèrica Llatina

El projecte de Transmmission ha tingut bona rebuda, diuen els seus impulsors, que preveuen facturar 500.000 euros enguany. L’empresa ja comença a exportar el mètode a Llatinoamèrica de la mà d’un soci, la consultora veneçolana Exaudi. El conseller delegat d’Exaudi, Guillermo Salazar, defensa que el mètode de Transmmission pot ser molt útil per a les empreses familiars llatinoamericanes, que tenen una mitjana d’edat baixa (n’hi ha poques de centenàries) però que es pot trobar amb idèntics problemes que les d’aquí.

La Farga: You Copper Solutions